Spijtig. Wanneer je als startende zzp’er een geweldig aanbod hebt, maar dit op de een of andere manier onvoldoende weet over te brengen. Vakinhoudelijk zit het wel snor, maar je vindt het lastig om jezelf zakelijk te presenteren, met de juiste woorden, timing en houding. Op een gegeven moment lijkt het voor jou ook alsof de ‘hardste schreeuwers’ de meeste opdrachten krijgen, terwijl jij qua expertise hier niet voor onder doet…
Presenteer jouw bedrijf overal met passie, flair en focus! Zakelijk, doch speels, ongedwongen. Neem jouw doelgroep méé in jouw verhaal op een enthousiaste, authentieke manier. Doe mee met de workshop ‘Zelfstandig Professioneel Presenteert (ZPP)’ op maandag 10 september van 14.00 tot 17.00 uur in Het Coachhuis, Raamweg 4, Den Haag (nabij DH CS). Voor alle info, klik hier.
Over mij
Zelf ben ik een allround communicatiespecialist en presentator op uiteenlopende events. Naast mijn eenmanszaak coördineer ik sinds najaar 2014 een netwerk van nu ruim 100 startende zzp’ers in Den Haag. Ik heb hiervoor inmiddels zeventien bijeenkomsten georganiseerd in het Haagse stadsdeel Loosduinen. Tijdens deze bijeenkomsten zijn er elevator pitches, presentaties en workshops van zelfstandig professionals. Naast verbinding dient het netwerk ook als een platform om als starter te kunnen oefenen met elevator pitch, presentatie of workshop in een laagdrempelige, geconcentreerde, doch ontspannen sfeer.
Het spreekt voor zich dat ik de afgelopen jaren veel zaken heb opgepikt waar startende zelfstandig professionals moeite mee kunnen hebben: hierop heb ik mijn workshops/trainingen toegespitst.
Elevator pitch
Een van de onderdelen tijdens de workshop op 10 september is het doen van een ‘elevator pitch’. In het algemeen wordt hieronder verstaan dat je jezelf binnen maximaal 60 seconden kort maar krachtig weet te introduceren. Hieronder een aantal snelle tips.
1. Leer niet alleen maar één elevator pitch uit je hoofd.
Het kan zijn dat je steeds ergens anders een elevator pitch doet en voor een ander type publiek. Natuurlijk kunnen er vaste elementen in de pitch voorkomen, maar wees flexibel op welke manier je dit ‘verpakt’. Denk bijvoorbeeld aan keuze woorden, vaktermen, toon, anekdote enz. Leef je in op doel en sfeer van de bijeenkomst of het event waar je de pitch doet, en natuurlijk de specifieke (potentiële) doelgroep.
2. Ontspan en bereid jezelf voor.
Juist wanneer je nog onwennig bent met zakelijk presenteren voor publiek of het simpelweg ‘doodeng’ vindt om dit te doen, bereid je dan in ieder geval op tijd voor. Denk niet: Ach, het is maar één minuut. Het is zó voorbij, wat geeft het? Dat is echt zonde, want een eerste indruk is zo gemaakt, zelfs nog zónder dat je een woord hebt gezegd. Laat een nerveuze houding, niet uit je woorden kunnen komen of een chaotisch verhaal geen afleiding zijn van waar jij voor staat als ondernemer, hoe je de ander van dienst kunt zijn met dat mooie aanbod van jou.
Oefening baart kunst! Hoe vaker je oefent, al is het thuis voor de spiegel, hoe gemakkelijker de woorden uit jouw mond zullen vloeien. Denk anders maar aan een acteur die een script moet leren. In het begin weet hij de woorden niet, dan gaat hij ze oefenen met het script nog in de hand en als het zover is om voor het publiek op te treden speelt hij zijn rol zónder script, vloeiend en levensecht, alsof het nooit anders is geweest. Uiteraard blijf jij jezelf: het is in dit geval jóuw verhaal.
Ter ontspanning kun je er verder voor zorgen dat je ruim op tijd aanwezig bent op de locatie waar je de elevator pitch doet. Dan kun je de omgeving rustig in je opnemen, misschien nog wat drinken. Dan is op het moment suprême de ‘haast’ uit je lichaam. Ook kun je je even afzonderen van de groep en je bewust op je ademhalen concentreren: adem in en uit door je neus. Laat je armen losjes langs je lichaam hangen en houd je knieën iets gebogen.
3. Businessclub als stok achter de deur
Het kan zijn dat je al moeite hebt om op een bijeenkomst op een groep onbekenden af te stappen en er ‘zomaar’ bij te staan. Een mogelijkheid is om deze schroom te doorbreken is dat je lid wordt van een business club. Want dan heb je een ‘stok achter de deur’ om hiernaartoe te gaan en andere ondernemers te ontmoeten. Hiervan te leren of door geïnspireerd te worden. Ongetwijfeld oefen je dan keer op keer jouw ‘introductiepraatje’, voor de groep of gewoon 1-op-1.
Ter inspiratie, zit je als ondernemer vooral in regio Den Haag, klik bijvoorbeeld hier voor een overzicht van diverse businessclubs en ondernemersverenigingen.