Onlangs kreeg ik de vraag of ik een evenementenorganisatie wilde helpen met het onderhouden van haar social media. Het bedrijf wilde mijn werk direct relateren aan het aantal bezoekers. Oftewel: als ik akkoord zou gaan, zou ik alleen ‘goed’ presteren áls het aantal bezoekers zou toenemen. Maar dit laatste is natuurlijk sterk afhankelijk van meerdere factoren (kwaliteit bedrijfswebsite, inhoud evenement, doelgroep, imago van de organisator etc.). ‘Social media’ is slechts een radertje in het geheel.
Ik breng graag offertes uit (neem dus gerust contact met me op), maar in plaats daarvan gaf ik dit keer het advies om nog eens goed naar de eigen website te kijken en zich te realiseren dat social media hiervan een verlengstuk is. Website en social media zijn in feite één: in de praktijk verwijs je ernaar over en weer. Als je Facebook, Twitter en dergelijke er top uitzien, maar zitten er allerlei slordigheden of hiaten op je website, dan doet dat weer af aan kwaliteit en consistentie. Het moet gewoon allemaal kloppen. Ik stond er overigens wél voor open om zowel de website als social media acccounts onder handen te nemen.
De organisator van evenementen zou er nog eens goed over nadenken. Erg belangrijk. Ik kom toch nog te vaak mensen tegen die trots zeggen dat zij social media hebben kunnen integreren op hun website, maar er vervolgens in de dagelijkse praktijk geen enkele visie (waarom, wat willen we erop, wie doet het) op hebben en er dus uiteindelijk weinig tot niks mee doen. “Als je er niets mee doet, haal het dan alsjeblieft wég,” zei ik een keer tegen een opdrachtgever die prompt verstijfde. Maar… ze ging er wel over nadenken!