Nu ja, ik bedoel met wanneer je een persbericht uitdoet. Toen ik veel bij de radio (o.a. een nieuwsprogramma) werkte, zag ik héél veel persberichten voorbijkomen. Omdat het er zo enorm veel waren, las ik eigenlijk voornamelijk de onderwerpregel en de eerste paar regels van de email om te bepalen of het interessant genoeg was om te behandelen in de show.
Dat had vooral met de tijdsdruk te maken waarmee je dan als radiomaker mee te maken hebt. Zeker als het gaat om een nieuwsprogramma; je probeert er zo snel mogelijk de meest actuele berichten met de meeste ‘nieuwswaarde’ uit te halen. Geloof me, het helpt daarbij echt als de berichten er professioneel uitzien; een nette, overzichtelijke lay-out en niet overal spel- en grammaticafouten! (of bijvoorbeeld niet alles ‘schreeuwend’ in hoofdletters)
Van de week zat ik voor een organisatie een persbericht te redigeren. Tips die ik kon geven waren in dit geval:
- Kies voor een pakkende titel die echt slaat op de boodschap die je wilt brengen; waar gáát het in de kern om?
- Zet meteen in de eerste alinea beknopt hetgeen wat je promoot. Is het een evenement, informatiebijeenkomst, concert, inzamelingsactie? Begin gelijk met wie, wat, waar, waarom. Kranten, radio- en tv-programma’s werken doorgaans met een strakke tijdsplanning. Mits je een absolute beroemdheid bent, ben je doorgaans toch erg afhankelijk van de ‘urgentie’ die zij wel of niet in een oogopslag uit jouw bericht lezen.
- Na die eerste (pakkende!) alinea kun je nader ingaan over het hoe en waarom van het betreffende ‘event’. Wees niet te algemeen. Wees to-the-point. Noem namen van personen (sprekers, specialisten, artiesten) als dit de journalist helpt in zijn research voor een puik artikel. Het kan ook zijn dat een journalist jouw persbericht nagenoeg een-op-een overneemt in een artikel voor de krant. Zónder dat hij jou hiervan op de hoogte brengt. Zorg er dus voor dat in het persbericht de kern van jouw boodschap er zo concreet mogelijk uitspringt. Als je een heel ‘wollig’ bericht schrijft, kan het zijn dat de krant -wegens gebrek aan plaatsingsruimte- precies datgene overneemt wat in jouw ogen juist iets minder (of niet) ‘benadrukt’ hoeft te worden.
- Houd het persbericht niet langer dan één A4’tje. Dan blijft het voor de lezer overzichtelijk en dwing je jezelf om kort en bondig te zijn. Je kunt aanvullende, meer inhoudelijke informatie ook toevoegen in een bijlage (‘persmap’) en natuurlijk ook afbeeldingen (logo, flyer) of foto’s meesturen.
- Zodra je het persbericht hebt verstuurd, wacht dan even een paar dagen of iets langer (afhankelijk van de tijd die je nog hebt richting je event). Geef dan de benaderde mediapartijen nog even een belletje (of stuur een mailtje) met de vraag of zij wellicht nog aandacht willen besteden aan het betreffende onderwerp. Zeg of schrijf er ook bij dat mochten zij nog vragen hebben ze altijd contact met je op kunnen nemen.
- Heeft de radio, tv of krant aandacht besteed aan jouw event? Geef ze daarna nog een bedankje (telefonisch of per mail). Zo kweek je ‘goodwill’ voor wellicht je volgende project!