Natuurlijk kun je als zzp’er naar allerlei bijeenkomsten gaan om nieuwe zakelijke contacten op te doen. Je kunt hierbij zo selectief zijn als je wilt. Ga je naar algemene netwerkbijeenkomsten waar alleen zzp’ers of juist grotere bedrijven komen? Of naar bijeenkomsten die te maken hebben met ontwikkelingen in jouw specifieke vakgebied? Naar startup events? Naar allemaal? Dat is helemaal aan jou.
Je kent ze vast wel, maar om je even scherp te houden, hieronder een aantal tips die je kunt meenemen wanneer je dan op zo’n bijeenkomst bent:
- Maak oogcontact wanneer je met elkaar praat. Dit is een uiting van zelfvertrouwen en respect ten opzichte van de ander. Je hoeft natuurlijk niet iemand in de ogen te stáren, maar wat ik zelf ook wel eens zie is dat mensen wat onrustig zijn, misschien al aan de volgende persoon denken die ze willen spreken of in hun hoofd gewoon totáál ergens anders mee bezig zijn. Zonder dat zij hier zelf van bewust zijn, wenden zij vaker hun hoofd of zelfs hun hele lichaam van hun gesprekspartner af en lijkt het alsof ze niet echt geïnteresseerd zijn.
- Heb een positieve houding. Al dénk je dat je ‘positief’ bent, kan het zijn dat wat er uit je mond komt, toch wat cynisch, suggestief of bevooroordeeld klinkt. Het begint eigenlijk al vanaf het moment dat je ’s ochtends uit bed stapt: met het goede of met het verkeerde been? Heb je zorgen, te weinig geslapen, ben je ergens over geïrriteerd? Kom tot rust, mediteer, maak je huis schoon, laat het los en… ga er dan pas voor.
- Kom iets bréngen. Dit sluit eigenlijk aan op het voorgaande. Laat dit vooral de insteek zijn: welke waarde wil jij toevoegen? Maak contact, benut de mogelijkheid om over wat je doet te vertellen en te ontdekken wat de ander doet. Laat je ter plekke inspireren, focus op de relatie.
- Kom achter wat je met elkaar gemeen hebt. Want vaak zijn hier ook langdurige vriendschappen vaak op gebaseerd: dat je iets gemeenschappelijks hebt, iets waar je allebei enthousiast van wordt, het liefst over praat of doet! Het contact vlóeit beter.
- Breng jouw boodschap fantástisch over! Tja, dit gaat over jouw communicatieve vaardigheden. Weet jij jezelf en jouw aanbod begrijpelijk, pakkend, to-the-point over te brengen? Denk maar aan een soort van korte commercial van jezelf. Hoe ziet dat eruit? En wees eerlijk: ben je langdradig, wollig, spring je steeds van de hak op de tak? Alsjeblieft, oefen thuis jouw persoonlijke introductie (of vraag mij om hulp).
Los van die bijeenkomsten kun je natuurlijk ook jouw website en social media inzetten om jezelf zichtbaar te maken richting jouw doelgroep. Vergeet ook niet waar kan relevante hashtags te plaatsen! Bijvoorbeeld, ik heb een communicatiebureau in Den Haag en richt mij op mkb en overheid. Hashtags die ik op social media gebruik zouden dan kunnen zijn: #communicatie #communicatiebureau #mkb #overheid #denhaag.