Je hebt een website, social media accounts en misschien verstuur je ook eens in de zoveel tijd een digitale nieuwsbrief. Waarom zou je hier als zzp’er (startend of meer ervaren) ook nog eens bij gaan bloggen?
Wie ben jij? Waar ben jij?
Met het bijhouden van een zakelijk blog als aanvullend marketinginstrument voor jouw bedrijf, kun je jezelf als zzp’er nog meer zichtbaar (vindbaar) maken. Wanneer iemand uit jouw doelgroep met relevante zoekwoorden op zoek gaat naar het juiste bedrijf om hem of haar te helpen, vindt deze persoon jou simpelweg beter door de content die jij via jouw blog beschikbaar hebt gesteld. Wanneer jij jouw kennis en ervaring deelt over jouw vak en jouw bedrijfsaanbod, beantwoord je hiermee aan een zekere behoefte van iemand. Een potentiële klant!? En wie weet val je met jouw eenmanszaak en expertise op een gegeven moment toch op tussen de ‘grote jongens’.
Een levendige website
Jouw zakelijk blog kan dus meer bezoekers naar jouw website trekken. Want die website, hoe mooi en ‘af’ hij ook is, is niet iets statisch. Allereerst: jij ontwikkelt je, jouw bedrijf ontwikkelt zich. Het kan handig zijn je website hierop aan te passen (vormgeving, tekst, wat jij op dat moment meest relevant of haalbaar vindt). Het kan gaan om slechts één zin of het eens in de zoveel tijd toevoegen van geheel nieuwe berichten, of het volledig ‘omgooien’ van je website. De populaire zoekmachine Google heeft in ieder geval de voorkeur (‘ranking’) voor websites met veel teksten van hoge kwaliteit en met regelmaat vernieuwd. Met het schrijven van blogberichten kun je hier je voordeel mee doen, en je website blijft levendig.
Meten is weten
Om het aantal bezoekers naar jouw website en blogberichten te meten kun je eventueel gebruik maken van Google Analytics. (Het is gemakkelijk te installeren op je WordPress website met een plugin.) Je kunt hiermee dus onder andere zien welke pagina’s en berichten over een bepaalde periode het beste hebben gescoord. Zo krijg je steeds meer gevoel bij waar bezoekers op jouw website naar zoeken; over welke thema’s of onderwerpen je misschien nog meer kunt schrijven.
Interactie
Verder kun je overwegen om jouw blog de comment-functie open te laten, zodat bezoekers aan jouw website kunnen reageren (geven feedback, stellen van een vraag) op een bepaald blogbericht. Met een bedrijfsblog kun je dus ook interactie stimuleren met jouw doelgroep (degenen die op jouw website zijn blijven ‘hangen’). Hier kun je dan weer je koers of jouw specifieke product of dienst op aanpassen, zodat je steeds zo scherp en helder mogelijk met jouw bedrijf aansluit op de vraag.
Enthousiast!? Meer weten?? Doe mee met de workshop ‘Bloggen voor je eigen bedrijf’ op maandag 30 juli van 14.00 tot 17-.00 uur in Het Coachhuis, Raamweg 4, Den Haag (nabij DH CS, snelweg en tramhalte lijn 9 ‘Javabrug’). KLIK HIER voor alle informatie.
Lees ook: De Blog Corrector! (nakijken/redigeren van jouw blog)