Startende zzp’er (een dame): “Ik neem aan dat je een groot netwerk hebt opgebouwd tijdens jouw vaste banen? Want dat helpt kennelijk enorm. Ook natuurlijk mond-tot-mondreclame. Ze kennen jou dan en weten wat ze aan jou hebben. De stap om dan zaken met je te doen wordt kleiner.”
Ik: “Nou, ja, wel groot netwerk, maar je hebt in het begin op zich maar een of twee nodig die je inderdaad inhuren of die mond-tot-mondreclame doen.” (Daarna zich hopelijk uitbreidend!)
Startend zzp’er: ‘Ik denk echter dat dit (hebben van een netwerk) één van de manieren is om een bedrijf van de grond te krijgen. Zonder netwerk gaat dat niet lukken. Nu ik hierover schrijf denk ik dat een van de speerpunten is dat men zich overal laat zien. Gelukkig doe ik dat al vaker nu.”
En dit thema ‘netwerken’ is precies één van de dingen die ik meeneem in in feite alle trainingen en workshops die ik voor startende zzp’ers doe. Waaronder de sales training ‘1, 2, 3, DEAL!’ op dinsdag 12 juni van 14.00 tot 17.30 uur in Het Coachhuis, Den Haag.
Bij netwerken in het algemeen kun je de vraag stellen of het erom gaat om het puur ontmoeten van ‘massa’s mensen’ (want wie zíjn die mensen, behoren zij überhaupt tot jouw doelgroep?) of om vooral -hopelijk vanaf het prille begin- steeds scherp te hebben wat JIJ te bieden hebt als zelfstandige zonder personeel. Want misschien kun je dan met een meer selectief vermogen kijken naar wat wel of niet interessant voor je is en je verhaal (‘pitch’) hierop aanpassen. Want dat is niet iets statisch.
Dág visitekaartjes…
Ik zie weleens zelfstandig professionals die zoveel mogelijk visitekaartjes aan iedereen uitdelen die ze op een netwerkbijeenkomst zien. Je krijgt ze, hopsakee, in je hand gedrukt. De persoon zelf is dan alweer doorgelopen. Enfin, de kans is dan nogal aanwezig dat het merendeel van jouw prachtige, met zoveel liefde gemaakte, visitekaartjes thuis in de prullenbak terechtkomen (niet alleen bij mij, dus). Want misschien heb je die mensen nauwelijks gesproken of totaal niet. Waarom zouden zij dan later nog aan jou denken? (Op een zakelijke manier, dan.) Je kunt nog beter op zo’n event wat langer met een of twee personen spreken met wie je een goede klik hebt, mensen van wie je enthousiast wordt om later nog eens mee af te spreken of via de mail informatie uit te wisselen voor (toekomstige) samenwerking enz. En deze waardevolle contacten dan ook onderhouden, natuurlijk.
Met ‘groots denken’ is niks mis mee. Wat dat ook voor jou precies betekent…, ik denk wel dat je dat dan zo duidelijk mogelijk voor ogen moet hebben. Anders heb je kans op ‘zwalken’, zeg maar, en ook dat je sneller onzeker wordt. Daar gaan we tijdens 1, 2, 3, DEAL! ook mee aan de slag, met jouw passie en missie. Verkijk je niet op de grote evenementen. Jawel, je kunt daar naar toe gaan, ze kunnen absoluut nuttig zijn! Maar je kunt er niet altijd dieper inzoomen op JOU. Jouw situatie, jouw missie, jouw type bedrijf.
Houd je oog op de bal!
Met mijn workshops en trainingen voor startende zzp’ers hoop ik met mijn eigen bijna 8,5 jaar ervaring als zelfstandig professional, ook aan de hand van mijn eigen ups en downs (en valkuilen) jou te helpen met een grotere slagingskans als ondernemer. Met het ‘oog op de bal houden’, prioriteiten te stellen en het geven van handvatten als het gaat om het opvangen van ‘koopsignalen’ (die kun je écht overal tegenkomen, ook buiten ‘zakelijke’ bijeenkomsten om) en gericht netwerken.
Schappelijk en persoonlijk
Scherp geprijsd zijn verder de workshops en trainingen die ik geef. Want ik weet als geen ander dat je als startend zzp’er misschien niet direct (een ‘relaxte’) omzet maakt. Dat je financieel nog erg moet opbouwen of dat je in een branche zit waar de tarieven niet zo hoog zijn. Bijvoorbeeld. En omdat de trainingen in klein groepsverband zijn, kan ik wat meer individuele coaching geven (zonder dat jij het per se merkt) en ook kijken in mijn veelzijdige netwerk wie of wat mogelijk interessant voor je is. Tevens geef ik je wat promotie via social media. (Ik weet niet of iedere trainer dit doet, maar omdat ik van de persoonlijke aanpak ben…)
Er is nog plek bij de training op 12 juni! Klik hier voor alle informatie en aanmelden. Lukt het je niet te komen deze keer, maar wil je graag op de hoogte blijven van wanneer de volgende datum is van deze doorlopende training? Stuur een bericht en/of word lid van de LinkedIn-groep ‘ZZP Sales 1, 2, 3, DEAL!’.
Tot slot: onder Events kun je steeds zien welke aankomende workshops en trainingen er zijn. Of je kiest voor individuele training (‘ZZP 1-op-1’).
Lees ook:
Dit is mijn bijdrage aan jouw slagingskans… (1, 2, 3, DEAL!)
Investeer in een goede basis, have fun en floreer (1, 2, 3, DEAL!)